מוסכים
» מאמרים וחדשות
» צמיגים לרכב - הפועלים השחור של הרכב
צמיגים לרכב - הפועלים השחור של הרכב
נכתב בתאריך: 27/06/11 , עודכן בתאריך:29/09/22
הפרסומות ברדיו מציעות לנו לבדוק את הצמיגים לרכב לפני כל קיץ, לא מדובר בפרסומות שיווק אלא בפרסומות לשם בטיחות. זה כבר סיפור אחר לגמרי מבחינתנו
צמיגים לרכב הם סעיף התיקונים הנפוץ ביותר ברכבים בשימוש בינוני עד כבד בארבעת השנים הראשונות לקיומם.
על פי סטטיסטיקות שונות, הקילומטראז' הממוצע (ברכב חדש לגמרי עם צמיגים מקוריים) של רכבים פרטיים עד לצורך הראשון בתיקון צמיגים הוא כ-40-50 אלף, ואילו כעבור כ-80-100 אלף בממוצע מתעורר הצורך בהחלפת צמיג או תוספת חלקי חילוף לרכב אחרים.
איפה מתקנים?
מוסכים כלליים בדרך כלל לא מטפלים בכל מה שקשור לצמיג ולחלק החיצוני של הגלגל, ואפילו עבודות איזון גלגל נעשות בדרך כלל במסגרת מוסכים יעודיים לצמיגים- "פנצ'ריות".
היתרון המשמעותי של החלוקה הזו הוא זמני המתנה קצרים: בדרך כלל אין צורך בקביעת "טיפול" מראש (וזאת בניגוד לרוב המוחלט של מוסכים כלליים ומתמחים אחרים), וזמן התיקון הממוצע עומד על כ30 דקות מתחילת התהליך ועד סופו.
הזמן יתארך בשעות העומס (ימי ראשון בבוקר הם הכי עמוסים, ואחריהם ימי שישי), וכן במידה ויש צורך בתיקון מסובך (איזון חישוק לדוגמא) או שאותם חלקי חילוף לא נמצאים במלאי (צמיגים נדירים).
מה הנזק (לכיס...)?
כמו חלפים לרכב מקטגוריות רבות אחרות, צמיגים לרכב מגיעים בטווח רחב מאוד של מחירים. המחיר מושפע מ:
- סוג הרכב (צמיגים לרכב פרטי נעים על סקאלה של בין 180-1000 ₪ לצמיג, בעוד שצמיגים לרכבים מסחריים לדוגמא מתחילים מ-800 ₪ צפונה).
- היצרן (צמיגים מקוריים בדרך כלל יקרים ב-20-90% מצמיגים של יצרנים אחרים, וכן יצרנים מוכרים כמו מישלין בדרך כלל יקרים יותר מיצרנים מן המזרח הרחוק).
- סוגי צמיג מיוחדים. לדוגמא: צמיגי ניילון (עמידים במיוחד לנסיעות שטח) יקרים יותר (בעיקר בגלל הנדירות שלהם ברכבים פרטיים) בכ-20%, צמיגי ארמיד (קוולר) יקרים יותר בכ-100%, וכו'.
גודל הרכישה- כמו בכל סוג של חלקי חילוף לרכב, רכישה "סיטונאית" מוזילה מאוד את עלותם של צמיגים לרכב, עם הנחה של יותר מ20% ברכישת 4 צמיגים ויותר במרבית המוסכים בתחום.
היות שכך, קשה מאוד לקבוע את מחיר הצמיג א-פריורית. מחשבונים שונים פותחו להשוואה התחלתית של סוגי הצמיגים הנפוצים, לפי סוג הרכב והמיקום בארץ, כמו לדוגמא מחשבונים שונים שעוזרים לחשב את המחיר.
ועוד מילה על תחזוקה...
חלקי חילוף לרכב דורשים תחזוקה לפני ובמהלך השימוש, וצמיגים לא יוצאים מכלל זה.
בזמן האחסון של צמיג רזרבי או צמיגים נוספים זיכרו את שלושת האוייבים העיקריים של הצמיג:
- חום
- קרינת שמש ישירה
- לחות (רלוונטי במיוחד בצמיגי ריון)
בצמיגים פעילים שם המשחק הוא ניטור לחצי הניפוח, מה שיכול להוריד משמעותית את הביקורים שלכם בכל סוג של מוסכים (ולא רק בפנצ'ריות: צמיגים מאוזנים שומרים גם על מערכת המתלים, השלד, התמסורת ובטיחות הנהיגה). הקפידו:
- לבדוק את לחץ הניפוח בצמיג אחת לשבועיים (לחץ נמוך מידי- גורם לכוחות שחיקה, חימום, ופגיעה בצמיג. לחץ גבוהה מידי: מפעיל כוחות רדיאליים חזקים מידי על הצמיג).
- להוסיף 5-15% ללחץ הצמיג בעומסים גבוהים: משקל נשיאה גבוהה (רכב מלא), נהיגה מהירה במיוחד וכדומה.
- לבדוק ויזואלית את הצמיגים לעיתים קרובות (הכי טוב- כל בוקר).
- להימנע עד כמה שאפשר מפגיעה בחלקים הצדדיים (והרגישים ביותר) של הצמיג (התחככות במדרכה, נסיעה בחול עמוק וכו').
למשטרה יש סמכות להוריד רכב מהכביש במידה והצמיגים שלו מסוכנים, מסכנים את הנהג ואת הנהגים האחרים