פחת לרכב הוא מונח שמשתמשים בו לעתים קרובות בתעשיית הרכב, כאשר הוא מתייחס לאיבוד ערך המכונית על פני זמן. במילים אחרות, זהו ההפרש בין הסכום ששולם עבור מכונית לבין שווי השוק הנוכחי שלה. ירידת ערך לרכב היא חלק טבעי ממהלך החיים של הרכב כאשר הערך שכל רכב מאבד הוא ספציפי ביחס לאותו רכב, והוא מושפע ממגוון גורמים לרבות גיל ומצב הרכב, הקילומטראז' שנסע, המותג והדגם.

חשוב להבין את הנושא של ירידת ערך לרכב מכיוון שהוא יכול להשפיע באופן משמעותי על הכסף שיש לכם בכיס, במיוחד אם יש על הפרק תכנון למכור או להחליף את הרכב בעתיד הקרוב. לדוגמה, אם אתה קונה מכונית ב-100,000 ש"ח היא יורדת ב-20% בשנה הראשונה, ערכה יירד ל- 80,000 ש"ח. המשמעות היא שאם תחליטו למכור את הרכב לאחר שנה, תפסידו 20,000 ש"ח מבחינת ירידת ערך שנתית לרכב.

 

יחד עם זאת, פחת לרכב הוא לא תמיד דבר רע. למעשה, הוא משמש לרוב ככלי לחישוב עלות הבעלות ולקביעת שווי המכונית הבאה שתקנו. בנוסף, מכוניות מסוימות עשויות לאבד מאיכותן מהר מהר יותר מאחרות, מה שהופך אותן לזולות יותר לקנייה ביד שנייה.


אילו גורמים משפיעים על שיעורי הפחת?

 

ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על שיעור הפחת ברכב, חלקם בשליטתכם ואחרים לא. הבנת הגורמים הללו יכולה לעזור לקבל החלטות מושכלות בעת קנייה או מכירה של רכב.

 

  1. גיל וקילומטראז':
    אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על הנושא של ירידת ערך רכב הוא גיל וקילומטראז' של הרכב. בדרך כלל, מכוניות חדשות יותר פוחתות בקצב מהיר יותר ממכוניות ישנות יותר. לדוגמא, ירידת ערך רכב בשנה אחת יכולה להגיע לאיבוד של עד 20% מערכו, בעוד שרכב בן חמש עלול להפסיד עד 50% מערכו. באופן דומה, ככל שלמכונית יש יותר קילומטראז' כך היא תאבד מערכה יותר.
  2. מצב ותחזוקה:
    גם למצב ותחזוקה של רכב יכולה להיות השפעה משמעותית על שיעור הפחת שלו. מכונית שטופלה היטב ובמצב טוב צפויה לשמור על ערכה טוב יותר ממכונית שמטופלת בצורה לא טובה, ולה בלאי רב. טיפולים ותיקונים קבועים יכולים לעזור לשמור על ערך המכונית לאורך זמן.
  3. יצרן ודגם:
    גורם נוסף שיכול להשפיע על ירידת ערך רכב שנתית ובכלל, הוא המותג והדגם של הרכב. ירידת ערך רכב לפי דגם היא פקטור חשוב, כאשר מותגים ודגמים מסוימים ידועים בשמירה על ערכם באופן טוב יותר מאחרים. מכוניות יוקרה וספורט למשל, עשויות לאבד מערכן בקצב מהיר יותר לעומת מכוניות אחרות "רגילות". בנוסף, מכוניות בעלות מוניטין של אמינות ועמידות עשויות לשמור על ערכן טוב יותר מאלה עם רקורד גרוע.


האם מותגים ודגמים מסוימים עמידים יותר בפני פחת?


כן, מותגים ודגמים מסוימים עמידים יותר לפחת מאחרים. מותגי רכבי יוקרה כמו לקסוס ופורשה ידועים בשיעורי פחת נמוכים יחסית. הסיבה לכך היא שמכוניות אלו בדרך כלל בנויות היטב ויש להן מוניטין של אמינות ועמידות, מה שהופך אותן לנחשקות יותר עבור קונים פוטנציאליים.


בנוסף, דגמים של מותגים מסוימים עשויים להיות עמידים יותר, ולכן בעלי שיעור פחת נמוך יותר לעומת רכבים מאחרים. לדוגמה, טויוטה 4ראנר והונדה סיוויק ידועות היטב בשמירה על ערכן. מצד שני, מותגים ודגמים מסוימים עשויים להיות בעלי שיעורי ירידת ערך גבוהים יותר בשל גורמים שונים כמו ייצור יתר או חוסר נחשקות בקרב קהל הקונים. לדוגמה, מכוניות של מותגים מקומיים כמו קרייזלר עלולות לרדת מהר יותר ממכוניות של מותגים זרים, בשל האיכות והאמינות הנמוכים יותר.

חשוב לציין ששוק המכוניות המשומשות משתנה ללא הרף, ומה שעשוי להיות מותג או דגם רצוי בשנה נתונה, לא יהיה כך בהכרח בשנה הבאה. חשוב גם לקחת בחשבון גורמים כמו גיל, קילומטראז' ומצב כללי בעת הערכת שיעור הפחת של המכונית.

בסופו של דבר, הדרך הטובה ביותר להבטיח שהרכב שלכם ישמור על ערכו ככל האפשר היא לטפל בו היטב ולהקפיד על תחזוקה שוטפת. כך למשל הקפדה על טיפול תקופתי, החלפת שמנים, שמירה על ניקיון ושמירה על פנים וחוץ המכונית מבחינה אסתטית וללא – כולם תורמים לשמירת ערך הרכב.

כיצד משווים כלי רכב חשמליים בהיבט הפחת?

 

כלי רכב חשמליים (EVs) הם חדשים יחסית בנוף של שוק כלי הרכב. וככאלו, יש עדיין אי ודאות לגבי ההשוואה במונחי פחת. יחד עם זאת, אינדיקציות מוקדמות מצביעות על כך שכלי רכב חשמליים עשויים לשמור על ערכם טוב יותר מכלי רכב מסורתיים המונעים בגז. מהבחינה הזו ירידת ערך רכב חשמלי משחקת לטובת מי שיש לו רכב כזה.

 


אחת הסיבות לכך היא שכלי רכב חשמליים הם עדיין שוק נישה, עם היקפי ייצור נמוכים יחסית לכלי רכב המונעים בגז. המשמעות היא שקיים ביקוש גבוה (ביחס להיצע) לרכבי חשמל ביד שנייה, מה שיכול לעזור לשמור על ערך המכירה החוזרת בשיעור גבוה.


בנוסף, רכבי EV ידועים בכך שעלויות התחזוקה הן נמוכות יותר בהשוואה לכלי רכב המונעים בגז, מה שיכול להפוך זאת לאטרקטיבי יותר עבור קונים פוטנציאליים. עם פחות חלקים נעים ובלאי מצומצם יותר של המנוע, הרי שרכבי EV יכולים להיות אמינים יותר וכאלו אשר דורשים פחות תיקונים לאורך זמן.

גורם נוסף שעשוי לתרום לשיעור הפחת הנמוך יותר של רכבי EV הוא ההתקדמות המתמשכת בטכנולוגיית הEV. דגמים חדשים משוחררים לשוק עם טווחי סוללה ארוכים יותר וזמני טעינה מהירים יותר (בהשוואה לדגמים חשמליים ותיקים יותר), כאשר דגמים ישנים יותר עשויים עדיין להחזיק בערכם בשל החידוש היחסי שלהם והביקוש לרכבי EV בכלל.

כמובן, שיש עדיין כמה אתגרים שצריך להתגבר עליהם במונחים של ירידת ערך EV. כמו בכל טכנולוגיה חדשה, ישנה אי ודאות לגבי משך הזמן שבו סוללות EV יחזיקו מעמד וכמה תעלה בדיוק החלפת סוללה כאשר יש בכך צורך. בנוסף, המחסור היחסי בתשתיות טעינה באזורים מסוימים עלול במידה מסוימת להפוך את רכבי החשמל לפחות נחשקים.


אילו צעדים ניתן לנקוט כדי לשמור על ערך המכונית?


שמירה על ערך המכונית שלך היא חשובה עבור כל בעל רכב. אמנם הפחת הוא בלתי נמנע, אך יש צעדים שניתן לנקוט כדי לעזור להאט את קצב הירידה ולמקסם את ערך המכירה החוזרת של המכונית.


בראש ובראשונה, חשוב לשמור על תקינות הרכב. תחזוקה שוטפת, כגון החלפת שמן, תחזוקת צמיגים ובדיקות בלמים, יכולה לסייע במניעת בעיות גדולות בהמשך הדרך ולשמור על פעילות המכונית בצורה חלקה. שמירה על ניקיון המכונית גם מבפנים וגם מבחוץ יכולה לעזור לשמור על המראה שלו ולמנוע בלאי.

גורם מפתח נוסף בשמירה על ערך המכונית שלך הוא להחזיק תיעוד מפורט של כל התחזוקה, הטיפולים והתיקונים. זה יכול לעזור להוכיח שהמכונית שלך טופלה היטב ויכול להגביר את האטרקטיביות עבור קונים פוטנציאליים.

חשוב גם להיות מודע לכל שינוי או התאמה אישית שתבצע במכונית שלך. בעוד שנגיעות אישיות יכולות לגרום לרכב להיתפס כייחודי, הרי שהן גם יכולות להקשות על מכירה בהמשך הדרך. רצוי להיצמד לשינויים פשוטים, כגון גלגלי אפטר-מרקט או חלונות כהים, במקום שינויים גדולים שיכולים להיות יקרים אך להביא לחוסר ביקוש במכונית.

לבסוף, חשוב להיות מודעים לשיעור הפחת של המכונית ולתכנן בהתאם לכך. אם אתה יודע שהרכב שלך צפוי לאבד מערכה במהירות, אולי תרצה לשקול למכור אותו במוקדם ולא בשלב מאוחר מדי, כדי למקסם תשואה. מצד שני, אם יש לכם רכב שידוע כמי שמחזיק בערכו, אולי כדאי להחזיק בו יותר זמן כדי להפיק את המרב מההשקעה.


האם הפחת הוא הגורם המכריע בבחירת רכב?


כאשר מדובר בקניית רכב, ירידת ערך היא בהחלט גורם חשוב שיש לקחת בחשבון. אחרי הכל, מכונית המאבדת ערך במהירות יכולה בסופו של יום לעלות יותר בטווח הארוך. למרות זאת, חשוב לזכור שפחת בבחינת ירידת ערך רכב,  הוא רק אחד מגורמים רבים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת רכב, כאשר ישנם גורמים רבים נוספין כמו כמות הנפשות לנסיעה, עלות התיקונים, האם תרצו רכב מפנק או שזה כלל לא מדבר אליכם, ועוד.

 

 

  1. אורח חיים:
    בראש ובראשונה, חשוב לקחת בחשבון את אורח החיים וההעדפות שלכם בבחירת רכב. האם אתם זקוקים לרכב שטח מרווח כדי להכיל משפחה מתבגרת? או האם תעדיפו מכונית קופה ספורטיבית לנסיעות סוף שבוע? בחירה במכונית המתאימה לצרכים ולאישיות היא אלמנט חשוב ביותר. 
  2. אמינות ועלויות ותחזוקה:
    גורם חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא אמינות ועלויות תחזוקה. אמנם מכונית עשויה להחזיק היטב מבחינת שימור הערך שלה, אך ייתכן שהיא לא שווה את ההשקעה אם היא מועדת לתקלות או דורשת תיקונים יקרים. מצד שני, רכב אמין וקל לתחזוקה יכול לחסוך לכם כסף בטווח הארוך, גם אם הוא לא מחזיק בערכו לאורך זמן, כמו בכמה דגמים אחרים.
  3. טכנולוגיה ותכונות:
    לבסוף, חשוב לקחת בחשבון את הטכנולוגיה והתכונות. האם אתם רוצים מכונית עם רמת הבטיחות הגבוהה ביותר שיש בשוק, ומערכות טכנולוגיות מתקדמות? או שאתם מחפשים דגם בסיסי יותר שיעשה את העבודה. בחירה במכונית העונה על הצרכים וההעדפות הטכנולוגיות שלכם יכולה לשפר את חווית הנהיגה שלך ולהביא ערך לטווח ארוך.


למקסם את ערך המכונית


לסיכום, בעוד שחשוב לקחת בחשבון את ירידת הערך ברכב בעת רכישת רכב, חשוב גם לאמץ זאת כחלק טבעי מבעלות הרכב. כל המכוניות מאבדות מהשווי שלהן עם הזמן, אבל זה לא אומר שהן לא יכולות לספק ערך וסיפוק לטווח ארוך. עם בחירה נכונה של מכונית העונה על הצרכים ואורח החיים שלכם, כזו שהיא אמינה וקלה לתחזוקה ומציעה את הטכנולוגיה והתכונות הרצויות לכם, תוכל למקסם את ערך ההשקעה במכונית.



חשוב גם לנקוט בצעדים כדי לשמור על ערך המכונית לאורך זמן. הדבר כאמור כולל הקפדה על תחזוקה ותיקונים שוטפים, הימנעות מבלאי מוגזם ושמירה על ניקיון הרכב מבחוץ ומבפנים. עם  טיפול טוב במכונית, ניתן לתמוך בשימור הערך שלה ולבצע מכירה קלה יותר בעתיד מבחינת זמן המכירה והשווי שיתקבל. בסופו של דבר, המפתח למקסום הערך ושביעות הרצון מהמכונית הוא לבחור בדגם העונה על הצרכים וההעדפות שלכם, ולטפל במכונית היטב לאורך זמן. בעוד שדגמים מסוימים עשויים להחזיק בערכם טוב יותר מאחרים, מה שהכי חשוב הוא למצוא מכונית שתספק לכם התאמה לצרכים ולאורח החיים שלכם.

בני שטנברג מומחה רכב (מוסך מקצועי)
בני שטרנברג
מנהל מוסך מקצועי

מנהל מקצועי של פורום מוסכים באתר

מנהל במוסך פיאט המרכזי למידה של רזי הרכב האיטלקי – עוסק בהכשרה של אנשי מקצוע חדשים את תחום החילוץ והרכב