שלום, רציתי לדעת האם מוסכים יכולים לייבא חלפים בצורה עצמאית, לא דרך היבואן, ומה המיסוי על העניין הזה?
שלום וברכה. בדומה למיסוי על כלי רכב חדשים ועל הדלק, גם המיסוי על חלפים בישראל הוא מהגבוהים בעולם. למעשה, מערכת המיסוי המשומנת היא האחראית העיקרית (אך בהחלט לא הבלעדית) לעובדה שהחלפים המקוריים בארץ, בדומה למכוניות, יקרים ב30-50% משאר העולם.
כיוון שישראל היא שוק קטן מאוד במונחי רכב, מרבית היצרניות "לא שוברות את הראש" ומעדיפות "להתעסק" רק עם יבואן יחיד, שמקבל בתמורה בלעדיות. לכן גם בחלפים, בצורה גורפת כמעט כמו בשוק הרכב עצמו, מרבית השוק נשלט על ידי יבואנים בלעדיים, שבמקרה של חלפים משתמשים בעובדה שיש לכם הרבה פחות בחירה, מה שמביא למחירים "מונופוליים" עם מכפילי רווח של עד 50-60% (!).
אבל... ברוב הדגמים הנפוצים קיימים יצרנים "מזוייפים", שמציעים חלפים במחירים הנמוכים בעד 50%. הייבוא שלהם בדרך כלל נעשה על ידי כמה יבואנים, כך שהמחירים בשוק הוגנים, אבל בכל מקרה הלקוח או בעל המוסך יכול לייבא את החלק בעצמו (בהנחה שאין לו בעיה לחכות 3 חודשים (זמן המשלוח הימי הממוצע), לשלם את המיסוי (בסך הכל כ55%) ולהגיש את מסמכי המכס הרלוונטיים).